Wij zijn reizen

Sy

06-02-2015

Ons winterse uitstapje naar de Ardennen van vorig jaar was, ondanks de kou, goed bevallen. Daarom besloten we opnieuw onze kampeerspullen in te pakken en een weekend naar België te gaan.

Nadat Irene was uitgeslapen na haar laatste nachtdienst en Alle de nodige voorbereidingen had getroffen, vertrokken we met de trein naar Sy. We maakten een korte tussenstop in Eindhoven, om een warme slaapzak voor Alle te kopen. Van alle treinen die we nodig hadden om in Sy te komen (4) had er welgeteld 1 géén vertraging. We waren dan ook blij toen we eindelijk in Sy aankwamen. We hadden een plekje gereserveerd bij 'de Tukhut', een 'berghut' van de Nederlandse Bergsportvereniging. Na een korte rondleiding door de patron was het eindelijk tijd om onderuit te zakken met een heerlijk Belgisch biertje!

IMG 0168

De volgende ochtend vertrokken we, na een lekker ontbijt van pittige noedels, voor een wandeltocht van 44 km in twee dagen. Nadat we de rivier de Ourthe waren overgestoken begonnen we met een klim omhoog, waarna we een mooi uitzicht hadden over het dal. De weg voerde ons over bospaden en drassige modderpaadjes, langs akkers en weilanden, en kleine uitgestorven dorpjes. Het was heerlijk zonnig weer. Onze blijdschap was groot toen we in een wat groter dorpje een heuse banketbakkerij zagen, met allerlei lekkernijen uitgestald in de etalage. Irene ging de heerlijk geurende winkel binnen en kocht... een droog krentenbrood.

Gaandeweg begonnen we toch wel moe te worden, de tocht vergelijkend met onze grote bergwandelingen hadden we de Belgische heuveltjes toch onderschat. Tegen het eind van de middag gingen we van het pad af dieper het bos in, waar Alle een prachtig beschut kampeerplekje vond. Alle maakte een lekker maaltje klaar op het nieuwe benzine-brandertje, waarna we de tent opzetten en onszelf probeerden op te warmen in onze donzen slaapzakken. Spannend om zomaar ergens midden in het bos in je tentje te liggen!

IMG 0182

De volgende ochtend vertrokken we zodra het licht werd. Hopend dat de zon snel zou gaan schijnen om ons op te warmen vervolgden we onze weg. Helaas bleef het bewolkt, en ging het zelfs wat sneeuwen. De kou en de grijze lucht maakten de dag toch minder aangenaam dan de vorige. We waren blij toen we Sy weer in zicht hadden en konden afdalen naar de warme Tukhut.

Daar wachtten we onder het genot van een kopje heet water (je moet wat om warm te worden als je geen thee/koffie/chocolademelk hebt) op de trein terug naar Luik. Het was een heerlijk actief weekend, maar we waren blij toen we 's avonds weer in ons eigen warme bed lagen!